بهترین سیستم عامل در تلویزیون ها کدام است؟ بررسی تفاوت سیستم عامل اندروید، تایزن، webOS

بهترین سیستم عامل در تلویزیون ها کدام است؟ بررسی تفاوت سیستم عامل اندروید، تایزن، webOS

امروزه تمام برندها از یک سیستم عامل برای لوازم هوشمند خود استفاده میکنند. در واقع مهم ترین سوالی که هنگام خرید تلویزیون با امکانات هوشمند به ذهن خریدار میرسد نوع سیستم عامل آن است. اما تفاوت سیستم عامل در هر برند چیست؟ تفاوت آن ها هنگام خرید تلویزیون چقدر اهمیت دارد؟ در ادامه به صورت کامل به بررسی این موضوع میپردازیم.
بهترین سیستم عامل ها را در بازار میتوان اندروید، webOS و تایزن معرفی کرد. اما همانطور که می دانید هر سیستم عامل مزایا و معایب خود را دارد. بنابراین در این مقاله از دی جی بانه به بررسی هر سیستم عامل به صورت جدا میپردازیم. به این ترتیب میتوانید بهترین گزینه را برای خود انتخاب کرده و تلویزیون هوشمند خود را خریداری کنید.



انواع سیستم عامل در تلویزیون ها

تلویزیون ها از مهم ترین لوازم خانگی در بازار هستند. در چندسال اخیر شاهد رشد تولید تلویزیون های هوشمند در بازار هستیم. هر برند تلویزیون هوشمند خود را به یک سیستم عامل مجهز کرده است و هر یک امکانات مخصوص به خود را ارائه میدهد.
سیستم عامل را میتوان مهم ترین بخش مربوط به تلویزیون دانست. در واقع سیستم عامل رابط بین تلویزیون و کاربر است و تمام تنظیمات که کاربران قادر به کنترل آن هستند از طریق آن قابل دسترس است.

سونی، پاناسونیک، شیائومی، فیلیپس از سیستم عامل اندروید، ال جی از webOS و سامسونگ از تایزن پشتیبانی میکنند. در این بین مدل های های دیگری مانند Vidaa در تلویزیون های هایسنس و Saphi را در تلویزیون های فیلیپس شاهد هستیم. اما در این مقاله به بررسی مهم ترین سیستم عامل ها در تلویزیون و تفاوت های آنها میپردازیم.



بیشتر بخوانید : تلویزیون هوشمند چیست؟ بررسی کامل امکانات تلویزیون های هوشمند



سیستم عامل اندروید

اندروید یکی از معروف ترین سیستم عامل ها در لوازم هوشمندی مانند تلویزیون است که بدون شک نام آن را زیاد شنیده اید. برندهای مختلفی مانند سونی، شیائومی، پاناسونیک، فیلیپس و … از سیستم عامل اندروید در تلویزیون های هوشمند خود استفاده کرده اند. حتی این مدل را در بسیاری از تلویزیون های تولید داخل نیز مشاهده میکنیم.

مزایای سیستم عامل اندروید در تلویزیون های هوشمند


نصب برنامه در تلویزیون های اندرویدی

سیستم عامل اندروید با بسیاری از برنامه ها سازگار است. شما تقریبا میتوانید هر برنامه ای را از Google Play Store دانلود و روی تلویزیون نصب کنید. همچنین به بازی های اندرویدی زیادی نیز دسترسی خواهید داشت. بنابراین به راحتی میتوانید از بازی های اندرویدی روی صفحه نمایش بزرگ تلویزیون لذت ببرید.


دستیار صوتی گوگل

فرمان صوتی و دسترسی به دستیار صوتی گوگل Google Assistant یکی از مزایای سیستم عامل اندروید در تلویزیون است. شما میتوانید از دستیار صوتی گوگل سوال بپرسید تا گوگل به سوال شما پاسخ دهد. همچنین میتوانید به جستجوی محتوای مورد علاقه خود در تلویزیون بپردازید. شما همچنین میتوانید با صدای خود و با استفاده از Google Assistant تلویزیون را تنظیم و مدیریت کنید.


رابط کاربری گوگل تی وی

گوگل تی وی از سال 2021 در تلویزیون های اندرویدی مورد استفاده قرار گرفت. گوگل تی وی را نمیتوان یک سیستم عامل جدا در نظر گرفت. در واقع Google TV یک رابط کاربری جدید در تلویزیون های اندرویدی مانند سونی است. در این رابط کاربری طراحی منوها تغییر کرده و دسترسی به برنامه ها راحت تر شده است. همچنین منوها قابلیت شخصی سازی نیز دارند. شما میتوانید جهت اطلاعات بیشتر در مورد تفاوت اندروید تی وی و گوگل تی وی مقاله وبلاگ دی جی بانه را مطالعه فرمایید.



سیستم عامل webOS

webOS یک سیستم عامل وب محور و مبتنی بر لینوکس است. این مدل که در تلویزیون های هوشمند ال جی به کار رفته است قابلیت های متنوعی را در دسترس کاربران قرار میدهد. webOS دارای رابط کاربری ساده و عامه پسند است. طراحی مینیمالیستی آن دسترسی راحت به برنامه ها و سرویس های مختلف را امکان پذیر میکند.
webOS میتواند عملکرد تلویزیون، شبکه، امنیت و دستگاه ها را به راحتی مدیریت کند. با webOS میتوانید به اینترنت متصل شده و تمام شبکه ها را بدون محدودیت تماشا کنید. همچنین در کوتاه ترین زمان ممکن به هر محتوایی دسترسی خواهید داشت.

مزایای سیستم عامل webOS در تلویزیون های هوشمند


قابلیت نصب برنامه webOS

webOS در تلویزیون های ال جی به شما اجازه میدهد برنامه های مورد علاقه خود را از LG Store دانلود و روی تلویزیون نصب کنید. همچنین فروشگاه ال جی انواع برنامه های تلویزیونی و متنوع ترین بازی ها را در اختیار شما قرار میدهد. شما میتوانید با اتصال به اینترنت بهترین برنامه های سیستم عامل webOS مانند نتفلیکس، یوتیوب، توییتر و … را دانلود و روی تلویزیون ال جی نصب کنید.


ریموت کنترل جادویی

ال جی پشتیبانی از ریموت کنترل جادویی را در تلویزیون های webOS خود اعلام کرده است. این ریموت کنترل که با نام Magic Remote شناخته میشود مانند ماوس عمل میکند. به این ترتیب شما میتوانید با اسکرول کردن و تکان دادن آن به راحتی در منوی تلویزیون بچرخید. همچنین میتوانید با کلیک کردن گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنید یا به تنظیمات تلویزیون بپردازید.



سیستم عامل تایزن

تایزن نیز یک سیستم عامل مبتنی بر لینوکس است. یعنی بر اساس سیستم عامل لینوکس نوشته شده و توسعه داده شده است. تایزن را میتوان در تلویزیون های سامسونگ، گوشی های هوشمند، گجت های پوشیدنی و حتی یخچال فریزرها نیز مشاهده کرد. اما بیشتر از آن در تلویزیون های سامسونگ و ساعت های هوشمند استفاده میشود.

Tizen سیستم عامل اختصاصی شرکت سامسونگ است و از رابط کاربری ساده و سریع اسمارت هاب پشتیبانی میکند. رابط کاربری Smart Hub قابلیت وب گردی، جستجوی محتوا، پیدا کردن برنامه های مختلف، گفتگو با دوستان، فرمان صوتی و … را در دسترس شما قرار میدهد. همچنین به برنامه های مختلفی مانند Youtube، Disney+، Apple TV و … دسترسی خواهید داشت.

مزایای سیستم عامل تایزن در تلویزیون های هوشمند

بیشتر بخوانید : اتصال گوشی موبایل به تلویزیون سامسونگ با برنامه SmartThings



بهترین سیستم عامل در تلویزیون ها کدام است؟

تلویزیون های سامسونگ را میتوان پرفروش ترین تلویزیون ها در بازار معرفی کرد. سیستم عامل تایزن در تلویزیون های هوشمند سامسونگ امکانات بسیار خوبی را ارائه میدهد اما در برابر اندروید و webOS کمی ضعیف تر عمل میکند و قابلیت های محدودتری دارد. در ادامه به بررسی تفاوت های سیستم عامل تایزن، webOS و اندروید میپردازیم.


پیشنهاد محتوا

همانطور که میدانید در نسخه جدید سیستم عامل اندروید و webOS، رابط کاربری با توجه به سابقه تماشا و سلیقه شما محتوای جدیدی پیشنهاد میدهد. اما تایزن در این مورد کمی ضعیف عمل میکند. سیستم عامل تایزن ممکن است محتوایی به شما پیشنهاد دهد که حتی یکبار هم از آن استفاده نکرده اید و این کار ممکن است برای برخی ویژگی جالبی نباشد.


قابلیت دانلود برنامه

دانلود و نصب برنامه یکی از قابلیت هایی است که در تمام تلویزیون های هوشمند وجود دارد. برای دانلود برنامه های اندرویدی میتوانید از گوگل پلی استور و برای دانلود برنامه های webOS میتوانید از فروشگاه ال جی اقدام کنید. اما ممکن است برای دانلود برنامه های سیستم عامل تایزن کمی با محدودیت روبرو شوید. اما از آنجایی که امروزه اکثر برنامه ها از یک نسخه تحت وب هم پشتیبانی میکنند در صورت پیدا نکردن برنامه مورد نظر، میتوانید از نسخه تحت وب آن در مرورگر تلویزیون استفاده کنید.



سوالات متداول

هر برند از سیستم عامل متفاوتی برخوردار است. اندروید، تایزن، webOS، ویدا، سافی از سیستم عامل های معروف در بین برندها هستند.

خیر. برنامه های اندرویدی قابلیت نصب روی سیستم عامل تایزن را ندارند. تایزن یک سیستم عامل سفارشی مبتنی بر لینوکس است و از برنامه های اندروید پشتیبانی نمی کند.

خیر. تلویزیون سامسونگ با سیستم عامل تایزن مبتنی بر لینوکس است و نمیتوانید آن را به تلویزیون اندروید تبدیل کنید.

بوت شدن کندتر و تاخیر در پاسخگویی در برخی مدل های پایین رده اندروید تی وی ها دیده میشود. بنابراین قبل از خرید مشخصات کامل تلویزیون مورد نظر خود را چک کنید.



بیشتر بخوانید : 10 نکته قبل از خرید تلویزیون که باید به آن توجه کنید



در نهایت…

پس از بررسی هر سیستم عامل، مشخص است که اندروید هم در زمینه نرم افزار و هم سخت افزار امکانات بیشتری را ارائه میدهد. دسترسی به فروشگاه گوگل پلی، دانلود و نصب برنامه های اندرویدی، گوگل تی وی، 16 گیگ حافظه داخلی و … از امکانات سیستم عامل اندروید روی تلویزیون های هوشمند است.
از طرفی webOS نیز تقریبا از تمام سرویس های پخش پشتیبانی میکند. قابلیت Mirroring، رابط کاربری مینیمال، فروشگاه ال جی، کنترل جادویی و پشتیبانی از چند دستیار صوتی از امکانات این آن است. در مورد تایزن نیز وضعیت مشابهی وجود دارد. این سیستم عامل دارای یک رابط کاربری ساده و روان است. همچنین قابلیت انعکاس صفحه نمایش، جستجوی صوتی آفلاین و … را ارائه میدهد.

در نتیجه هر 3 سیستم عامل امکانات خاص خود را برای تجربه تلویزیون آنلاین ارائه میدهند. اما بازهم انتخاب سیستم عامل تنها ملاک خرید تلویزیون نیست و باید موارد دیگری را نیز مورد بررسی قرار دهید. ملاک شما برای خرید یک تلویزیون مناسب چیست؟ نظرات خود را در این رابطه با ما در میان بگذارید.

پست های مشابه

کانال تلگرام دی‌جی‌بانه
کانال تلگرام دی‌جی‌بانه

به اشتراک گذاری

دیدگاه‌ها درباره «بهترین سیستم عامل در تلویزیون ها کدام است؟ بررسی تفاوت سیستم عامل اندروید، تایزن، webOS»

  1. باسلام ،من حدوداازسال ۹۵تلویزیون هوشمند الجی ۴۹سه بعدی وفورکی گرفتم بایداعتراف کنم که مزخرف ترین تلویزیون می باشداگه فقط به تماشاشبکه های ایران اکتفاکنی خوب است ولی متاسفانه خیلی مزخرف است شرایط استفاده ازفروشگاه الجی ،نصب برنامه ،تنظیم زمان،وای فای ،بلوتوث،وخیلی چیزهایی دیگه مشکلات این تلویزیون می باشدواقعاحیف ازپول واسکناس که برای این سیستم عامل دادم،جدیدایکی ازدوستانم مدل ۲۰۲۳ الجی جدیدگرفته،اینم خیلی مشکلات داره ،فقط اندرویدحالامیخاداسمش هرچی باشه فقط کارراه اندازباشه ودسترسی سریع به برنامه ومحتوابده

    • پاسخ
      کارشناس دی جی بانه

      سلام. اگر دنیال خرید تلویزیون اندرویدی هستین بهترین انتخاب میتونه برای شما تلویزیون سونی باشه. هرچند بعضی از تلویزیون های فیلیپس و تلویزیون های شیائومی هم از این سیستم عامل پشتیبانی میکنند. اما سونی تجربه فوق العاده جذابی رو از کیفیت تصویر تا رابط کاربری و امکانات گیمینگ و … ارائه میده. برای اطلاعات بیشتر میتونین با شماره های درج شده در سایت دی جی بانه تماس بگیرین تا همکارانمون شما رو راهنمایی کنن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *