تلویزیون هوشمند چیست؟ بررسی امکانات تلویزیون های هوشمند

تلویزیون هوشمند چیست؟ بررسی امکانات تلویزیون های هوشمند

با پیشرفت تکنولوژی و پیچیده شدن سرویس های اینترنتی امروزه اغلب برنامه های تلویزیونی مورد نظر خود را می توانید از طریق اینترنت با کیفیت بالاتر و قابلیت های بیشتر نسبت به گیرنده های سنتی تماشا کنید. همچنین به دنیایی از فیلم ها، ویدئو ها و آهنگ ها دسترسی داشته باشید و یا در شبکه های اجتماعی فعالیت کنید.
تلویزیون های هوشمند امروزی تمام امکانات فوق را به راحتی در اختیار شما قرار می دهند. به لطف استفاده از سیستم عامل های پیشرفته اندروید، تایزن، webOS و … در تلویزیون هوشمند، می توانید به دنیای از برنامه ها و بازی ها دسترسی داشته باشید و سرگرمی های مختلف را به تلویزیون خود اضافه کنید. تلویزیون دیگر فقط وسیله ای برای تماشای برنامه های یکطرفه گیرنده های تلویزیونی نیست و کاربرد آن تغییر کرده است. بنابراین وجود یک تلویزیون هوشمند در هر خانه ای ضروری است.



تلویزیون هوشمند چیست؟

شاید شما هم مانند بسیاری از کاربران به دنبال تعریف دقیقی از تلویزیون هوشمند باشید. در حالی که هر برند ممکن است تعریف متفاوتی را از این تلویزیون ارائه دهد. اما به صورت کلی تلویزیونی که قابلیت اتصال به اینترنت داشته باشد و از یک سیستم عامل با برنامه های متفاوت پشتیبانی کند را تلویزیون هوشمند می نامند.
به صورت خلاصه تلویزیون + اینترنت + سیستم عامل + برنامه ها = تلویزیون هوشمند.

میتوان گفت تلویزیون های قدیمی که تنها محتوا را از طریق آنتن دریافت کرده و پخش میکردند تقریبا از رده خارج شده اند. تلویزیون های اسمارت سال هاست که تولید میشوند و هر ساله با بروزرسانی سیستم عامل ها امکانات بیشتری را در دسترس کابران قرار میدهند.
تلویزیون هوشمند با اتصال به اینترنت میتواند طیف گسترده ای از برنامه های مختلف را ارائه دهد. به این ترتیب با دنیایی از سرگرمی روبرو خواهید شد. سرویس های پخش یوتیوب، نتفلیکس و … دنیایی از فیلم و سریال را در دسترس شما قرار میدهند. فرمان صوتی، کنترل خانه هوشمند، قابلیت اتصال به موبایل، دانلود و نصب برنامه و … از دیگر امکانات یک تلویزیون هوشمند است.

تلویزیون هوشمند چیست و چه کاربردی دارد؟


کدام برندها تلویزیون هوشمند تولید میکنند؟

تمام برندهای مطرح تلویزیون های هوشمند خود را برای فروش به بازار معرفی کرده اند. سونی، ال جی، سامسونگ، فیلیپس، شیائومی، پاناسونیک و …از بهترین برندهای تولید کننده تلویزیون های هوشمند هستند.
در این بین ممکن است تلویزیون های اسمارت بسیار ارزانی را نیز پیدا کنید. بعضی برندها فقط به صورت مبهم به قابلیت تلویزیون هوشمند اشاره میکنند اما از امکانات صحبتی نمیکنند. این تلویزیون ها با برندهای متفرقه ممکن است با انتخاب برنامه های محدود، عملکرد ضعیف و امنیت پایین کمی مشکل ساز شوند. بنابراین قبل از خرید تلویزیون به مشخصات فنی محصول دقت کنید.



بیشتر بخوانید : تفاوت سیستم عامل تایزن، webOS و اندروید را در تلویزیون های هوشمند بشناسیم



امکانات تلویزیون های هوشمند

تلویزیون اسمارت امکانات مختلفی را در اختیار شما قرار می دهد. دستیار صوتی، تماشای زنده شبکه های آنلاین، پخش موسیقی، اتصال به گوشی تلفن همراه و… از امکانات تلویزیون های هوشمند هستند. شما میتوانید با اتصال به اینترنت به فعالیت در شبکه های اجتماعی مختلف مشغول شوید. همچنین دسترسی به سرویس های اینترنتی مانند آب و هوا، اخبار، به اشتراک گذاری محتوای چند رسانه ای، به اشتراک گذاری صفحه نمایش تلویزیون با دستگاه های دیگر، کنترل لوازم خانگی که به شبکه خانگی متصل هستند و بسیاری از کارهایی که روی تلفن های هوشمند انجام می دهید، در دسترس شما قرار میگیرد.



پشتیبانی از فرمان صوتی در تلویزیون های هوشمند

بسیاری از تلویزیون های هوشمند موجود در بازار دارای دستیار صوتی هستند. فرمان صوتی به شما اجازه میدهد با صدای خود و از فاصله بیشتر به مدیریت و تنظیمات تلویزیون بپردازید. برای این کار باید دکمه مخصوص فرمان صوتی را روی ریموت کنترل تلویزیون فشار دهید. اکثر تلویزیون های جدید از میکروفن داخلی برخوردار هستند و با فعال بودن آن میتوانید از فاصله بیشتری (اتاق به اتاق) از دستیار صوتی استفاده کنید.

بیشتر تلویزیون های هوشمند از دستیار صوتی گوگل (Google Assistant)، الکسا (Amazon Alexa)، بیکسبی (Bixby) پشتیبانی میکنند. شما به راحتی میتوانید از دستیار صوتی و صحبت کردن برای تنظیمات تلویزیون خود استفاده کنید. البته قابل ذکر است که قابلیت فرمان صوتی بسته به زبان پشتیبانی شده و منطقه جغرافیایی مختلف ممکن است در برخی مدل ها در دسترس نباشد.

پشتیبانی از دستیار صوتی در تلویزیون های اسمارت


اتصال تلویزیون هوشمند به گوشی موبایل

تولید کننده های تلویزیون هوشمند راه های مختلفی را برای کنترل تلویزیون اسمارت ارائه می دهند. یکی از راه های مشترک بین همه شرکت ها استفاده از تلفن هوشمند است. شما میتوانید با نصب برنامه مربوط به هر برند روی تلفن همراه به راحتی به تلویزیون اسمارت متصل شده و آن را کنترل نمایید. سپس میتوانید با استفاده از موبایل به تنظیمات تلویزیون بپردازید. در واقع گوشی شما به عنوان یک ریموت کنترل عمل میکند. همچنین میتوانید محتوای گوشی را روی صفحه نمایش بزرگ تلویزیون منعکس کنید.

تلویزیون های سونی با استفاده از قابلیت کروم کست به شما اجازه میدهند تا گوشی خود را به تلویزیون متصل کنید. در تلویزیون های ال جی این قابلیت با برنامه LG ThinQ و در تلویزیون های سامسونگ با برنامه SmartThings امکان پذیر است.
سامسونگ و سونی ریموت کنترل های متفاوتی را در کنار برخی از تلویزیون های هوشمند خود ارائه می دهند که دارای تاچ پد بوده و به راحتی با استفاده از آن می توانید تلویزیون را کنترل نمایید. ال جی ریموت کنترل جادویی خود را مشابه ماوس طراحی نموده تا کار با تلویزیون لذت بخش تر شود.
همچنین شرکت سونی در سال 2022 به شما اجازه میدهد در کنار ریموت کنترل و گوشی موبایل، از طریق ژست های حرکتی با دوربین Bravia Cam به تنظیمات تلویزیون بپردازید.

قابلیت اتصال موبایل به تلویزیون های هوشمند


بیشتر بخوانید : 3 ترفند آسان برای اتصال بی سیم گوشی به تلویزیون های سونی



وب گردی با تلویزیون هوشمند

اکثر تلویزیون های هوشمند از مرورگر وب برخوردار هستند و میتوانید با اتصال به اینترنت به راحتی وب گردی کنید. ممکن است مرورگر تلویزیون دقیقا مانند مرورگرهای وب دسکتاپ که با آنها آشنا هستید نباشد. اما هردو با تمام استانداردهای HTML که وب سایت ها استفاده می کنند سازگار هستند و می توانند هر سایتی را به درستی در صفحه نمایش بزرگ تلویزیون نمایش دهند.



چگونه تلویزیون هوشمند را به اینترنت متصل کنیم؟

تمام تلویزیون های هوشمند قابلیت اتصال به اینترنت دارند. شما میتوانید تلویزیون را از طریق کابل LAN یا WiFi به اینترنت متصل کنید. تلویزیون های جدید از نسخه 5 وای فای با استاندارد 802.11ac پشتیبانی میکنند. اما تلویزیون های محدودی هم هستند که به وای فای نسخه 6 مجهز شده اند.
برخی از تلویزیون ها قابلیت اتصال به شبکه بی سیم را به صورت داخلی ندارند ولی از دانگل های جداگانه WIFI پشتیبانی می کنند. بنابراین شما می توانید با تهیه و اتصال دانگل به تلویزیون هوشمند از ویزگی اتصال بی سیم بهرمند شوید.

اتصال تلویزیون های اسمارت به اینترنت با وای فای و کابل LAN


نقش سیستم عامل در تلویزیون هوشمند

تمام کارهایی که ما در تلویزیون هوشمند انجام می دهیم باید تحت یک بستر انجام شود، درست مانند گوشی های موبایل و کامپیوتر ها که برای اجرای برنامه های مختلف به یک سیستم عامل احتیاج دارند، تلویزیون ها هم برای ارائه سرویس های هوشمند خود به سیستم عامل نیاز دارند. سیستم عامل های مختلفی برای تلویزیون های هوشمند ساخته و توسعه داده شده که از جمله مهم ترین آنها می توان به سیستم عامل اندروید، سیستم عامل webOS و سیستم عامل تایزن اشاره کرد.

تعریف تلویزیون هوشمند در گذشته متفاوت بود و هر تلویزیونی که صرفا به اینترنت متصل می شد و قابلیت گشت و گذار در اینترنت را داشت پسوند هوشمند را یدک می کشید. اما امروزه تلویزیون های اسمارت به لطف سیستم عامل های قدرتمند خود قابلیت نصب نرم افزارها و بازی های مختلف را دارند.
شما میتوانید بسیاری از کارهایی که روی موبایل انجام می دهید را به راحتی روی صفحه بزرگ تلویزیون و از طریق ریموت کنترل های هوشمند انجام دهید. علاوه بر این سیستم عامل ها با رابط کاربری خود پیچیدگی انجام کارها با تلویزیون را کاهش داده و محیط مناسبی را برای کاربر فراهم می آورند تا به راحتی نیاز های خود را مرتفع سازد.

بنابراین انتخاب سیستم عامل مناسب یکی از مهم ترین آیتم های انتخاب یک تلویزیون هوشمند است. سیستم عامل اندروید با توجه به اینکه قابلیت نصب و آپدیت اکثر برنامه های اندرویدی را داراست، به یکی از بهترین گزینه ها در میان تلویزیون های اسمارت تبدیل شده است.



بیشتر بخوانید : نکات طلایی قبل از خرید تلویزیون که آن را نمیدانید



اپدیت سیستم عامل

همه سازندگان بزرگ بروزرسانی هایی را برای سیستم عامل تلویزیون های هوشمند خود ارائه میدهند. با اپدیت نرم افزار باگ های نسخه قبلی برطرف شده و ویژگی های جدید به تلویزیون اضافه میشود.همچنین در مواردی اشکالات و موارد امنیتی نیز اصلاح خواهد شد. شما میتوانید با مراجعه به سایت تلویزیون خود در مورد اپدیت نرم افزار تلویزیون اطلاعات بیشتری کسب کنید.



تلویزیون هوشمند بخریم یا معمولی؟

امروزه پیدا کردن تلویزیون با کیفیتی که هوشمند نباشد کمی دشوار است. شما به سختی میتوانید تلویزیون 4K که از امکانات هوشمند بهره مند نباشد را در بازار پیدا کنید. اما در صورتی که یک تلویزیون معمولی دارید و می خواهید امکانات هوشمند را به آن اضافه کنید می توانید از Settop Box های معروف مانند Google TV و Apple TV استفاده نمایید. همچنین Player های جدید امکانات هوشمند جالبی را در اختیار شما قرار می دهند. در صورتی که امکانات ارائه شده توسط این ابزار ها برای شما قابل قبول نبود، می توانید با خرید مینی کامپیوتر ها یا Chromecast و اتصال آنها از طریق کابل HDMI به تلویزیون، بسیاری از امکانات تلویزیون های هوشمند را به تلویزیون معمولی خود بیاورید و از آن لذت ببرید.

تبدیل تلویزیون معمولی به تلویزیون اسمارت


سوالات متداول

تعریف تلویزیون هوشمند در هر برند متفاوت است. به صورت کلی هر تلویزیونی که قابلیت اتصال به اینترنت داشته باشد و از سیستم عامل و برنامه پشتیبانی کند یک تلویزیون هوشمند نامیده میشود.

تلویزیون هوشمند امکانات بسیار جذاب و متنوعی را در اختیار شما قرار میدهد. شما میتوانید علاوه بر تماشای فیلم به مرورگر وب، فرمان صوتی، اتصال به موبایل و بسیاری از امکانات دیگر دسترسی داشته باشید.

امروزه اکثر برندهای معتبر تلویزیون های خود را با امکانات هوشمند روانه بازار میکنند. سونی، ال جی، سامسونگ، پاناسونیک، فیلیپس، شیائومی و … از برندهای پرچمدار در تولید تلویزیون هوشمند هستند.



سخن آخر:

تلویزیون های هوشمند امکانات بسیار جذابی را در اختیار شما قرار میدهد. شما میتوانید این تلویزیون ها را در انواع تلویزیون های ال ای دی، اولد، QLED و … خریداری کنید. از جمله تلویزیون های هوشمند تولید شده می توان به تلویزیون هوشمند سونی، تلویزیون هوشمند ال جی، تلویزیون هوشمند سامسونگ، تلویزیون اسمارت فیلیپس و تلویزیون هوشمند شیائومی اشاره نمود. قیمت تلویزیون های هوشمند در فروشگاه دی جی بانه بروز است. شما میتوانید قیمت جدیدترین تلویزیون های هوشمند 2022 را در سایت مشاهده کرده و آن را با ضمانت معتبر خریداری فرمایید.

پست های مشابه

کانال تلگرام دی‌جی‌بانه
کانال تلگرام دی‌جی‌بانه

به اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *