Refresh Rate (رفرش ریت) چیست؟ | بررسی تفاوت های مهم رفرش ریت 60 و 120 هرتز

Refresh Rate (رفرش ریت) چیست؟ | بررسی تفاوت های مهم رفرش ریت 60 و 120 هرتز

Refresh Rate یا نرخ تازه سازی یکی از چالش هایی است که برتری کیفیت تصویر را بین تلویزیون های مختلف مشخص میکند. شاید شما این تفاوت را حین تماشای یک فیلم معمولی متوجه نشوید. اما وقتی فیلم اکشن میبینید و یا مشغول بازی هستید، این مشخصه بطور واضح خودنمایی می کند.

سرعت نمایش حرکات سریع و عدم تاری تصاویر در این بین بسیار تعیین کننده است. تمامی این موارد به قابلیت تازه سازی یا رفرش ریت تلویزیون شما برمیگردد. Refresh Rate یک تلویزیون، تعداد دفعاتی است که صفحه نمایش در هر ثانیه خودش را تازه تازی یا بروزرسانی می کند. دقت کنید که نرخ تازه سازی را با نرخ فریم اشتباه نگیرید.
نرخ فریم یک قابلیت متفاوت است که مشخص می کند منبع ویدیو در هر ثانیه چند فریم نمایش دهد. Refresh Rate برای مدیریت حرکت مهم است. معمولا هرچه Refresh Rate تلویزیونی بالاتر باشد، صحنه ها صاف تر نمایش داده میشوند. اما همیشه اینگونه نیست و مدیریت حرکات به چند عامل بستگی دارد.

مورد دیگر اینکه اغلب افراد Refresh Rate را با اصطلاحات تجاری بکار رفته در برندهای مختلف اشتباه می گیرند. بنابراین در این مقاله علاوه بر معرفی این قابلیت، به بررسی تفاوت رفرش ریت 60 و 120 هرتز در تلویزیون ها میپردازیم.
همچنین دیجی بانه در ادامه شما را با انواع ترفندهای بازاریابی که برندهای مختلف آن را بکار میبرند آشنا میکند. ترفندهایی که با آنها سعی میکنند شما را فریب دهند تا فکر کنید تلویزیون رفرش ریت بالاتری نسبت به واقعیت دارد! در ادامه با ما همراه باشید .



Refresh Rate یا نرخ تازه سازی چیست؟

Refresh Rate همانطور که از اسم آن پیداست به معنای تازه سازی تصاویر است. عملیاتی که شاید ما به صورت ملموس متوجه آن نباشیم. رفرش ریت با مقیاس هرتز (Hertz) اندازه گیری میشود. این قابلیت مشخص میکند که هر تصویر در نمایشگر چند بار در ثانیه بروزرسانی یا تازه سازی شود.
بنابراین رفرش ریت 60 هرتز یعنی نمایشگر میتواند در هر ثانیه 60 مرتبه بروزرسانی شود. همچنین رفرش ریت 120 هرتز همین کار را 120 بار در ثانیه انجام میدهد.



اهمیت Refresh Rate در نحوه نمایش تصاویر

Refresh Rate حرکت تصاویر را کنترل میکند. در واقع هر چه تعداد دفعاتی که تلویزیون بتواند یک تصویر جدید ترسیم کند بیشتر باشد، محتوای سریع بهتر نمایش داده میشود.
تلویزیون های پرچمدار و حرفه ای معمولا از رفرش ریت 100 تا 120 هرتز پشتیبانی میکنند. اکثر تلویزیون های گیمینگ در هر برند نیز دارای رفرش ریت 120 هرتز هستند. اما تنها Refresh Rate بالا در کنترل حرکات تصاویر تاثیر گذار نیست.

زمان پاسخگویی یکی دیگر از عواملی است که در نمایش واضح صحنه ها تاثیر دارد. هر چه زمان پاسخگویی تصاویر در تلویزیون کمتر باشد، صحنه ها صاف تر نمایش داده میشوند. میتوان گفت زمان پاسخ دهی و رفرش ریت به صورت غیر مستقیم بهم مرتبط هستند.
در حالت عادی انتظار میرود که یک تلویزیون با رفرش ریت 120 هرتز تصاویر کاملا شفاف را در صحنه های اکشن نمایش دهد. اما تضمینی برای این حالت وجود ندارد و باید سرعت پاسخگویی تصویر تلویزیون را نیز مد نظر قرار داد.



بیشتر بخوانید : مهم ترین تفاوت های پنل VA با IPS را بشناسیم



نمایش محتوای 30 یا 60 فریم در ثانیه

شاید انتظار داشته باشید ویدیویی با سرعت 60 فریم در ثانیه در تلویزیون 120 هرتزی، تقریبا شبیه محتوای تلویزیون 60 هرتز پخش شود. باید بدانید در چنین مواردی دو حالت وجود دارد. در حالت اول تلویزیون به صورت خودکار ویدیو را با Refresh Rate منبع تطبیق میدهد. یعنی خود را به یک تلویزیون 60 هرتزی تبدیل میکند. یا در حالت دوم به سادگی هر فریم را 2 برابر میکند.
بنابراین در صورتی که زمان پاسخ گویی در 2 تلویزیون مشابه هم باشد، محتوای 60 فریم در ثانیه در تلویزیون 60 هرتزی، تصویر تقریبا یکسانی با 120 هرتز ارائه میدهد.


نمایش محتوای 24 فریم در ثانیه

همانطور که گفتیم یک تلویزیون120 هرتزی به تنهایی صحنه های صاف تری را نسبت به یک تلویزیون 60 هرتزی تولید نمیکند و عوامل دیگری نیز دخیل هستند. اما میتواند مزیت های مختلفی نسبت به یک تلویزیون 60 هرتزی استاندارد داشته باشد.
یکی از مهم ترین برتری های تلویزیون های 120 هرتز، امکان پخش محتوا با سرعت 24 فریم در ثانیه است. محتوای 24 فریم در ثانیه را بیشتر در فیلم ها مشاهده میکنیم. اکثر تلویزیون ها میتوانند به راحتی Refresh Rate خود را به 24 هرتز کاهش دهند.

اما بعضی مواقع با اتصال منبع خارجی به تلویزیون این اتفاق نمی افتد. برای مثال برخی منابع مانند کروم کست (Choromecast) ویدیو را با سرعت 60 فریم در ثانیه نمایش میدهد. و این موضوع حتی اگر محتوا 24 فریم در ثانیه باشد نیز اتفاق می افتد. این یعنی رفرش ریت تلویزیون روی 60 هرتز باقی مانده و صحنه ها کاملا صاف نمایش داده نمیشود. در این حالت ممکن است کمی لرزش تصویر را نیز مشاهده کنید.

تلویزیون های 60 هرتزی در نمایش محتوای 24 فریم در ثانیه و حذف لرزش در این حالت مشکل دارند. زیرا 60 مضرب 24 نیست و برای اینکار از روش دیگری با نام 3:2 Pulldown استفاده میشود.
برای پخش محتوای 24 فریم در ثانیه در تلویزیون 60 هرتزی، ابتدا 12 فریم از 24 فریم 3 بار تکرار میشود. سپس 12 فریم دیگر 2 بار تکرار میشود تا در مجموع به 60 فریم برسد. در حالت عادی و تماشای فیلم به صورت معمولی کسی متوجه این موضوع نمیشود. اما زمان بازی یا صحنه های اکشن و پرتحرک ممکن است کمی تاری تصویر را مشاهده کنید.

مزیت تلویزیون 120 هرتزی اینجا مشخص میشود. زیرا یک تلویزیون با رفرش ریت 120 هرتز مضربی از 24 است و به راحتی میتواند هر فریم را 5 بار نمایش دهد.


نمایش محتوای 120 فریم در ثانیه

تولید محتوای 120 فریم در ثانیه محدود است. بنابراین تنها در صورتی که از کنسول بازی PS5 یا Xbox Series X استفاده میکنید، خرید یک تلویزیون با رفرش ریت 120 هرتز را به شما پیشنهاد میکنیم. محتوای 120 فریم در ثانیه در یک تلویزیون 120 هرتز بسیار صاف تر و شفاف تر از یک تلویزیون 60 هرتزی به نظر میرسد.

امروزه با پیشرفت فناوری در تلویزیون ها، شاهد اضافه شدن پورت HDMI 2.1 به آنها هستیم. تقریبا تمام تلویزیون های حرفه ای از این درگاه پشتیبانی میکنند. درگاه HDMI نسخه 2.1 میتواند محتوای 4K را تا 120 فریم در ثانیه نمایش دهد. یا به بیان دیگر از رفرش ریت 120 هرتز پشتیبانی میکند.
این در حالی است که نسخه قدیمی تر این پورت یعنی HDMI 2.0 تنها از 60 فریم در ثانیه پشتیبانی میکند. تلویزیون هایی که فاقد درگاه HDMI 2.1 هستند معمولا رفرش ریت بین 50 تا 60 هرتز دارند و برای استفاده معمولی و تماشای فیلم و سریال به صورت روزمره پیشنهاد میشوند.

یکی دیگر از مزایای تلویزیون 120 هرتزی امکان نمایش محتوای بیشتر است. یک تلویزیون 60 هرتز می تواند محتوای 30 فریم در ثانیه را بروزرسانی کرده و نمایش دهد. در حالی که یک تلویزیون 120 هرتز می تواند هم محتوای 30 و هم محتوای 60 فریم در ثانیه را نمایش دهد. به همین دلیل است که خرید یک تلویزیون 120 هرتزی نسبت به یک تلویزیون 60 هرتزی یک مزیت محسوب میشود.



بیشتر بخوانید : پردازنده Cognitive XR در تلویزیون های پرچمدار سونی



Refresh Rate زمان خرید تلویزیون اهمیت دارد؟

هر برندی از فناوری منحصر به فرد خود برای ارائه Refresh Rate بهتر استفاده میکند. برای مثال تلویزیون های سامسونگ از فناوری Motion Rate برای بهبود حرکات سریع برخوردار هستند. طبق ادعای سامسونگ فناوری Motion Xcelerator در تلویزیون های 2021 و جدیدتر این برند میتواند رفرش ریت 120 هرتز را در تلویزیون های 60 هرتز شبیه سازی کند.

تلویزیون های ال جی از فناوری TruMotion و تلویزیون های سونی نیز از فناوری MotionFlow XR و X-Motion Clarity برای نمایش صاف و شفاف صحنه ها استفاده میکنند.
برخی برندها نیز برای ارائه Refresh Rate بهتر تنها عدد را 2 برابر میکنند. یعنی تلویزیون 60 هرتزی را 120 و تلویزیون 120 هرتزی را با نرخ حرکت 240 معرفی میکنند. اما هیچ توضیح قانع کننده ای برای آن ارائه نمیدهند. به یاد داشته باشید که این اعداد بازاریابی واقعاً معنایی ندارند و برای یافتن Refresh Rate واقعی باید مشخصات کامل تلویزیون را بررسی کنید.

همانطور که در مقاله نکات خرید تلویزیون عنوان کردیم، رفرش ریت از عواملی است که در خرید تلویزیون نباید به آن توجه کنید. این قابلیت تنها زمانی اهمیت دارد که از تلویزیون به صورت حرفه ای برای تماشای فیلم یا اتصال به کنسول های بازی نسل نهم استفاده کنید.



بهترین رفرش ریت زمان خرید تلویزیون کدام است؟

امروزه تلویزیون ها از دو رفرش ریت 60 و 120 هرتز برخوردار هستند. به طور کلی، تلویزیون های 60 هرتزی مقرون به صرفه تر از تلویزیون های 120 هرتز هستند . زیرا مشخصات 120 هرتز معمولا در تلویزیون های حرفه ای تر وجود دارد. ضمنا این تلویزیون ها با کیفیت بالاتر و امکانات بیشتری را نسبت به تلویزیون های 60 هرتزی ارائه میدهند.

بنابراین در صورتی که از تلویزیون برای تماشای فیلم به صورت خانگی و معمولی استفاده میکنید، خرید یک تلویزیون 60 هرتزی برای شما گزینه مناسبی خواهد بود. اما در صورتی که گیمر هستید یا به صورت حرفه ای به تماشای محتوای HDR میپردازید بهتر است هزینه بیشتری صرف کرده و سراغ خرید یک تلویزیون 120 هرتزی بروید.



سوالات متداول

Refresh Rate مدیریت حرکت صحنه ها را بر عهده دارد و تصاویر را صاف و شفاف نمایش میدهد. اما تنها عامل موثر در این زمینه نیست. عوامل دیگری مانند سرعت پاسخگویی تصویر نیز در نحوه نمایش صحنه ها تاثیر گذار است.

Refresh Rate ملاک مناسبی برای خرید تلویزیون نیست. تنها در صورت استفاده حرفه ای یا اتصال کنسول بازی به تلویزیون به این گزینه توجه کنید.

انتخاب رفرش ریت بستگی به استفاده شما از تلویزیون دارد. برای استفاده معمولی رفرش ریت 60 هرتز برای شما مناسب است. اما اگر گیمر هستید باید سراغ خرید تلویزیون 120 هرتزی بروید.



سخن آخر:

Refresh Rate یا نرخ تازه سازی در یک تلویزیون مشخص میکند که نمایشگر در یک ثانیه چند بار بروزرسانی میشود. در واقع تلویزیون در هر چند میلی ثانیه یک تصویر جدید از منبع میگیرد اما این عمل برای ما قابل دیدن نیست. بنابراین هرچه Refresh Rate تلویزیونی بالاتر باشد تصاویر صاف تر و شفاف تر نمایش داده میشود.
عوامل دیگری مانند سرعت پاسخ دهی نیز در نمایش صاف و روان تصاویر تاثیر دارد و رفرش ریت تنها عامل در صاف نشان دادن صحنه ها نیست. اما مهم این است که رفرش ریت تلویزیون و نرخ فریم ویدیو با یکدیگر مطابقت داشته باشند. به این ترتیب صحنه ها بدون پارگی و کاملا روان نمایش داده میشود.
در حال حاضر محتوای 4K محدودی وجود دارد که از 60 فریم در ثانیه عبور کند. به همین علت برای استفاده معمولی تلویزیون های 60 هرتزی مناسب هستند. اما گیمرها باید سراغ تلویزیون های 120 هرتزی که از درگاه HDMI 2.1 پشتیبانی میکند، بروند.

پست های مشابه

کانال تلگرام دی‌جی‌بانه
کانال تلگرام دی‌جی‌بانه

به اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *