معرفی بهترین تلویزیون های QLED | فناوری Quantum Dot در تلویزیون های کیو ال ای دی

معرفی بهترین تلویزیون های QLED | فناوری Quantum Dot در تلویزیون های کیو ال ای دی

QLED مخفف “Quantum Dot Light-emitting Diode” به معنی دیودهای نوری کوانتوم دات است. تلویزیون QLED در واقع همان تلویزیون LED به اضافه یک لایه کوانتوم دات داخلی است. در ادامه به بررسی و تعریف کوانتوم دات میپردازیم. تا همین اندازه بدانید که کوانتوم دات هر چیزی را که از نمایشگر به چشم میخورد، از جمله نور، رنگ و .. را بهبود میبخشد. سامسونگ مجموعه ای از تلویزیون های جدید شامل مدل های MicroLED ،Mini-LED و تلویزیون های QLED را معرفی کرده است. از این موضوع چندین نکته قابل تامل و یادآوری است:

اول اینکه اگرچه تکنولوژی کیو ال ای دی در تلویزیون های جدید بکار میرود اما این فناوری چیز تازه ای نیست. نکته دوم هم اینکه باید در نظر داشته باشیم که تمامی این نمایشگرها در درجات کیفی مختلفی از یک نوع هستند. لازم است بدانید که نمایشگرهای QLED لزوما بهترین کیفیت در بازار نیستند.
برای مشاهده و بررسی جزئیات دقیق انواع تلویزیون های QLED میتوانید به سایت دی جی بانه مراجعه کنید. اما پیش از آن توصیه میکنیم برای آشنایی بهتر با این فناوری و نمایشگرهای مبتنی بر کوانتوم دات با ما همراه باشید.



فناوری QLED چیست؟

همانطور که گفته شد QLED یک پنل LED به همراه تکنولوژی کوانتوم دات است. بعبارتی این فناوری حاصل اضافه کردن یک لایه کوانتوم دات به صفحات ال ای دی است. این صفحه حاوی نانوذراتی است که انرژی (برق) را بصورت بسته های کوانتوم در خود ذخیره میکنند.
ذرات نشت انرژی را بصورت ساطع کردن نور در رنگهای مختلف نشان میدهند. به این ترتیب نمایشگر QLED قادر است میلیاردها رنگ را بطور زنده و کاملا طبیعی نمایش دهد. و این امکان را در سطوح مختلف روشنایی فراهم میکند. بعلاوه اینکه روشنایی لازم برای استفاده کامل از فناوری هایی مانند محدوده دینامیکی بالا (HDR) را اضافه می کند.

تلویزیون های QLED با طراحی زیبا و منحصر بفردی که دارند به صحنه ها جان میبخشند. گویا که شما خود در آن صحنه حاضر هستید. طراحی بهینه سازی شده با تمام جزییات به بهترین نحو ممکن در این نوع تلویزیون ها دیده می شود. در تلویزیون QLED رنگ ها به خود جان تازه ای میگیرند.
در حوزه رنگ اکنون رقابت اصلی به تعداد رنگ هایی برمیگردد که هر فناوری در سطوح مختلف روشنایی تولید میکند. در این نوع از تلویزیون کیو ال ای دی از فناوری کوانتوم دات در یک پنل LED استفاده میکند و همین باعث نامگذاری این نسل از تلویزیون ها به نام QLED شده است.

فناوری QLED و تاثیر آن روی کیفیت تصویر تلویزیون


نمایشگرهای کیولد (QLED)

جدیدترین تلویزیون های سامسونگ مانند هر تلویزیون LED-LCD دیگری از یک نور پس زمینه LCD مجزا استفاده می کنند. اما نمایشگرهای QLED از تابش نور ذرات کوانتومی بهره میبرند. البته گفته میشود این نسل از صفحه نمایش برای شرکت سامسونگ بیشتر جنبه برندسازی داشته است. زیرا باز هم  بیس اصلی آن همان پنل های نور پس زمینه گذشته است.
با این وجود تلویزیون های QLED از فیلتر Quantum Dot جهت بهبود رنگ و کنتراست صفحه نمایش استفاده می کنند. این بدان معناست که قابلیهای تصاویر HDR و 4K در مقایسه با سایر ال ای دی های غیر کوانتومی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. به این معنی که رنگ ها بطرز عجیبی واقعی و زنده بنظر میرسند. این امکان شما را در دنیای رنگهای جزئی و زیبا محتوا غرق تماشا خواهد کرد.

تکنولوژی کوانتوم دات در تلویزیون های QLED با قرار دادن یک لایه یا یک فیلم از نقطه های کوانتومی روی نور پس زمینه یک پنل ال ای دی معمولی کار میکند. لایه مورد بحث از ذرات بسیار ریزی تشکیل شده اند که هر کدام از این ذرات با توجه به ابعادشان، نور جداگانه ای از خود ساطع میکنند.




بیشتر بخوانید : رفرش ریت چیست؟ تاثیر Refresh Rate در کیفیت تصویر تلویزیون



فناوری های مبتنی بر Quantum Dot و مرتبط با تلویزیون های QLED

با تغییراتی در انواع نمایشگرها همواره سعی شده محصوات جدیدی با امکانات بیشتر ارائه شود. در این ابداعات معمولا با بکار بردن فیلتر کوانتوم دات در کنار نمایشگرهای مختلف، کیفیت های متفاوتی بوجود آمده است. از جمله موارد این چنینی میتوان به نمایشگرهای Neo QLED و QD-OLED اشاره کرد. در ادامه بطور مفصل به آنها میپردازیم.



Neo QLED چیست؟

در سال 2021 سامسونگ نام تجاری QLED خود را به “Neo QLED” تغییر داد تا تغییرات اساسی را در محدوده QLED خود ارائه دهد. تلویزیون های Neo QLED  نسل جدید نمایشگرهای QLED  فعلی سامسونگ محسوب میشوند و یک پیشرفت قابل توجه به حساب میرود. در این محصولات بجای استفاده از نمایشگر ال ای دی از نوع Mini LED استفاده شده است.
لازم است که بدانید این نوع نمایشگر نسبت به QLED، روشنایی و زاویه دید بهتری دارد. ضمن اینکه کارشناسان شرکت سامسونگ ادعا میکنند تلویزیون های Neo QLED سامسونگ از نظر ویژگی های گیمینگ نیز نسبت به  تلویزیونهای QLED ارتقا یافته اند. با مراجعه به سایت دی جی بانه میتوانید مشخصات تلویزیون QN800B سامسونگ را بعنوان نمونه تلویزیونهای Neo QLED مشاهده کنید.




مقایسه QLED و OLED

تلویزیون های OLED نسل کاملا متفاوتی از نمایشگرها را در بر دارند. در تمامی نمایشگرهایی که تاکنون از آنها صحبت کردیم، پنل نور پس زمینه برای نمایش محتوا و رنگ حضور ثابت داشته است. این در حالی است که صفحه نمایش اولد بدون این تکنولوژی به صورت متفاوت عمل میکند. به این صورت که پیکسلهای موجود در  نمایشگر بدون استفاده از پنل نوری، به صورت خویش تاب عمل میکنند. این ویژگی منجر به نمایش دقیق و بهتر جزئیات و رنگها میشود.

بعلاوه با ایجاد کنتراست عالی، در نمایش رنگها به ویژه رنگ مشکی خالص فوق العاده عمل میکند. البته مشکلاتی از قبیل پیکسل سوخته، درج تصاویر ماندگار در پنل و قیمت بالا هم از معایب این نمایشگر است. صفحه نمایش QLED با ساطع کردن نور و ایجاد روشنایی بیشتر برای محیط های تاریک انتخاب بهتری هستند. بعلاوه اینکه تلویزیونهای QLED با ریسک کمتر سوختگی، قیمت مناسب تری هم دارند.

مقایسه تلویزیون های OLED و QLED


QD-OLED چیست؟

از آنجایی که تکنولوژی OLED مخصوص شرکت سامسونگ نیست، اخیرا این شرکت ادعا کرده که به سمت این فناوری و یا شبیه آن پیش رفته است. حاصل این ابداع سامسونگ نمایشگر QD-OLED است. در این نمایشگر همانطور که از اسم آن پیداست از فیلتر Quantum Dot به همراه نمایشگر OLED بهره گرفته شده است. در این صورت پنل نور پس زمینه به لطف پیکسلهای خویش تاب حذف میشود.
بعلاوه اینکه با وجود فناوری کوانتوم دات روشنایی تصویر بهتر خواهد شد. بنابراین نمایش رنگ ها بصورت زنده و البته مشکی خالص، به همراه کنتراست فوق العاده خواهد بود. البته نمیتوان بطور قطعی در این باره نظر داد اما توقع بر این است که این محصول کایمریک ترکیبی از مزایای دو فناوری را ارائه دهد.



برخی از بهترین تلویزیون های QLED


تلویزیون سامسونگ Q70B

سال عرضه: 2022
کیفیت تصویر:4K
سیستم عامل: Tizen 6.5
خروجی صدا: 20  وات

تلویزیون Q70B جز تلویزیون های سری 7 سامسونگ و محصول سال 2022 است. این محصول که در واقع آپدیت تلویزیون Q70A است، کیفیت تصویر 4K را با رزولوشن بالا ارائه میدهد. به لطف فناوری کوانتوم دات رنگها بصورت واقعی و زنده نمایش داده میشوند. بعلاوه این محصول با تکنولوژی Dual LED، دارای کنتراست بسیار مطلوب و خوبی است.
ضمن اینکه با پشتیبانی از فرمت های HDR طیف رنگی بسیار خوبی را به نمایش میگذارد. تلویزیون Q70B با دو کانال صوتی 20 وات و پشتیبانی از Dolby Digital Plus صدای فراگیر و همه جانبه ای دارد. Q70B سامسونگ با داشتن تکنولوژی Motion Xcelerator Turbo+، پورت HDMI 2.1 ، ALLM و حالت HGIG برای بازی نیز انتخاب مناسبی است.



بیشتر بخوانید : Dolby Digital چیست؟ | مهم ترین تفاوت دالبی دیجیتال با دالبی دیجتال پلاس



تلویزیون شیائومی Q1

سال عرضه: 2021
کیفیت تصویر:4K
سیستم عامل: اندروید 10
خروجی صدا: 30 وات

تلویزیون شیائومی Q1 یکی از بهترین محصولات شیائومی با کیفیت تصویر بالاست. این محصول نمایش رنگ و HDR بالایی را با پشتیبانی از فرمت های مختلف دینامیک تصویر ارائه میدهد. البته لازم به یادآوری است که وجود فیلتر Quantum Dot به ارائه حداکثری دینامیک رنگ کمک میکند. کوانتوم دات بعلاوه موجب خلق رنگهای واقعی و زنده در این تلویزیون شیائومی شده است. به گونه ای که قابلیت تولید 1.07 میلیارد رنگ را دارد و از عمق رنگ 8 بیتی پشتیبانی میکند.

Q1 شیائومی دارای یک صدای فراگیر و پشتیبانی از Dolby Audio و DTS-HD و توان خروجی 30 وات است. بعلاوه قابلیت اتصال به اینترنت را داشته و همچنین گزینه مناسبی در بین تلویزیون های گیمینگ می باشد. مدل Q1 از نظر طراحی ظاهری بسیار زیبا و با داشتن پایه دیواری قابلیت نصب برروی دیوار را هم دارد.


تلویزیون سامسونگ Q80A

سال عرضه: 2021
کیفیت تصویر:4K
سیستم عامل: Tizen
خروجی صدا: 60 وات

یکی دیگر از محصولات کیو ال ای دی سامسونگ تلویزیون Q80A است. این محصول تا سری 8 در واقع سیر تکاملی زیر را طی کرده است:
تلویزیون Q80T محصول سال 2020 و پس از آن در سال 2021 مدل Q80A و در نهایت در سال 2022 مدل تلویزیون Q80B ارائه شده است.
Q80A با فناوری کوانتوم دات همانند دیگر نمایشگرهای QLED رنگها را بصورت نچرال و نزدیک به واقعیت  نمایش میدهد. بعلاوه اینکه قدرت روشنایی بالایی دارد که همگی از مشخصات منحصر به فرد کوانتوم دات است. لازم است بدانید این نمایشگر در بخش ال ای دی خود از نور پس زمینه Direct Full Array جهت تامین نور خود استفاده کرده است.
تلویزیون هوشمند سامسونگ Q80A با داشتن سیستم عامل تایزن قدرت اتصال به اینترنت و موبایل را هم دارد.همچنین از بسیاری از فناوری های هوشمند همچون اینترنت اشیا، Digital Butler، Remote Access و .. برخوردار است.

تلویزیون 4K سامسونگ Q80A در بخش صوتی از Q-Symphony، Dialog Enhancement، Object Tracking Soundو صدای فراگیر دالبی پشتیبانی میکند. و درنهایت با یک توان خروجی 60 وات، صدای مطلوبی را تولید میکند. تلویزیون QLED سامسونگ Q80A با رفرش ریت 120 هرتز، ALLM، Super Ultrawide GameView و Game Bar گزینه مناسبی برای بازی هم می باشد.



بیشتر بخوانید : 10 نکته مهم قبل از خرید تلویزیون که نمیدانید!



سوالات متداول

شما باید با توجه به بودجه ای که برای خرید تلویزیون در نظر گرفتید تصمیم بگیرید. تلویزیون های اولد کیفیت تصویر بالاتری دارند اما قیمت تلویزیون های QLED پایین تر است. ضمن اینکه احتمال پیکسل سوختگی در آنها کمتر است.

خیر، تلویزیون های QLED در برابر پیکسل سوختگی تست شده اند. این امر یکی از مزیت های این نمایشگر محسوب میشود. تصاویر ثابت را می توان بدون نگرانی ماندگاری رنگ و در نظر گرفتن مدت زمان روی آنها نمایش داد.

نمایشگرهای QLED از ترکیب یک نمایشگر LED به همراه یک فیلتر کوانتوم دات ساخته شده اند. میتوان گفت نمایشگر ال ای دی یکی از ارکان اصلی تشکیل دهنده صفحه نمایش QLED است. با این حال رنگها و روشنایی تلویزیونهای کیولد بدلیل پیشرفته تر بودن، بیشتر به واقعیت نزدیک هستند.



سخن آخر

تلویزیون های QLED سامسونگ با داشتن ذرات Quantum Dot قابلیت بالایی در تولید رنگهای بسیار طبیعی و نزدیک به حقیقت دارند. این قابلیت بعلاوه نمایشگرهای QLED را در بخش روشنایی مطلوب و کنتراست بالا برتری بخشیده است.
با این وجود همانطور که گفتیم به اندازه رقبای خود در ایجاد رنگ آبی و مشکی خالص قوی نیست. البته در این باره سامسونگ ادعا کرده که این ضعف را با ارتقا زاویه دید و کنتراست، بهبود بخشیده است. این تلویزیونها دوام بیشتر و قیمت مناسب تری نسبت به هم رده های خود دارند. با وجود پیشترفت تکنولوژی و محصولات جدید، نمایشگرهای QLED هنوز هم از محبوب ترین تلویزیون های سامسونگ هستند.

پست های مشابه

کانال تلگرام دی‌جی‌بانه
کانال تلگرام دی‌جی‌بانه

به اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *