فناوری DOLBY ATMOS چیست؟ | تاثیر دالبی اتموس در کیفیت صدای خروجی

فناوری DOLBY ATMOS چیست؟ | تاثیر دالبی اتموس در کیفیت صدای خروجی

استانداردهای بسیاری برای خروجی صدای فراگیر بکار می رود که Dolby Atmos یکی از آن ها محسوب میشود . منظور از صدای فراگیر صداهایی است که مانند صدای سه بعدی از هر سو شنیده می شود. فناوری دالبی اتموس می تواند تجربه صوتی در سیستم های پخش مختلف را به مراتب ارتقا دهد.

با Dolby Atmos صدا به گونه ای بهینه می شود که دیالوگ فیلم از هر گوشه منزل با کیفیت عالی به گوش می رسد . اگر علاقه مند به مراحل آپدیت لوازم صوتی تصویری هستید با معرفی تکنولوژی Dolby Atmos با دی جی بانه همراه باشید .



فناوری Dolby Atmos چیست؟

فناوری دالبی اتموس Dolby Atmos) ) از تکنولوژی های جدید صوتی است. در واقع تکنولوژی دالبی اتموس (Dolby Atmos)، از جمله استانداردهای سیستم خروجی صدای فراگیر محسوب میشود. این فناوری صدا های پخش شده را محیطی تر و بهتر از سیستم صوتی معمولی پخش می کند. دالبی اتموس این برتری را با افزایش تعداد کانال های صدا و هم چنین اضافه کردن تعداد اسپیکر ها کسب کرده است.

باید بدانید که منظور از جدید بودن این نیست که دالبی اتموس به تازگی معرفی شده است . این تکنولوژی به سال 2012 بر می گردد . زمانیکه دالبی در مورد آن سخن گفته و از آن به عنوان صدای محیطی و یا سراند یاد کرده است . نکته ای که وجود دارد این است که شرکت های سخت افزاری بزرگ به تازگی از آن در دستگاه های خود استفاده می کنند.

فناوری Dolby Atmos و پخش صدای فراگیر


Dolby Atmos چگونه کار می کند؟

پیش تر گفته شد که دالبی اتموس بر تعداد کانال های صدا افزوده است. منظور از کانال صدا در واقع همان چیزی است که هنگام تولید و پخش فیلم ، صدا ها را جهت دار میکند. صدای استریو معمولی از دو کانال پخش می شود اما سیستم صدای فراگیر با تولید 5 تا 7 کانال ،صدا را تقویت می کند. و این همان برتری است که از آن صحبت کردیم.

اگر چه این امر یک تجربه فوق العاده را برای شما رقم می زند اما این تکنولوژی پا را فراتر می گذارد. Dolby Atmosموجب تغییر صدای واقعی در میدان صوتی برای کانال ها می شود. در نتیجه آن صدا دورتا دور شما حتی بالای سر شما را کاملا احاطه می کند. به این ترتیب شما را با تجربه صدای فضایی مهیج مواجه می کند.



تجربه سینما با Dolby Atmos

دالبی اتموس با صدای هلیکوپتر مانند یک سوژه گسسته رفتار می کند. به این صورت که صداهای دریافتی از صدای پس زمینه توسط گیرنده جدا می شوند. سپس آن را به طور مستقل از یک بلندگو به بلندگوی دیگر منتقل میکند. بدین ترتیب شما با تجربه یک صدای سه بعدی، احساس رفتن به سینما را در خانه خود خواهید داشت.

جزئیات صدا به خوبی به گوش می رسد و چنان در صدا غوطه ور می شوید که نمی توانید منبع صدا را پیدا کنید . در مواردی چون صدای آبشار، استارت خودرو، صدای رعد و برق و … نیز دقیقا همین اتفاق رخ می دهد. با وجود دالبی اتموس تک تک این صداها را همان گونه میشنوید که در واقعیت تجربه می کنید.



بیشتر بخوانید : تفاوت فناوری Dolby Digital با Dolby Digital Plus



چه برنامه هایی از تکنولوژی Dolby Atmos پشتیبانی می کنند؟

قابل ذکر است که تکنولوژی دالبی اتموس تنها در تلویزیون قابل استفاده نیست . برنامه های مختلف مانند سرویس های پخش آنلاین محتوا از قبیل نتفلیکس از دالبی اتموس پشتیبانی می کنند. البته این به آن معنی نیست که از همان ابتدا این گونه بوده است. این برنامه هزینه های اولیه بالایی داشته بنابراین شرکت های تولید کننده محتوا با احتیاط روی این فناوری سرمایه گذاری می کردند.

می توان گفت سالن های سینما در استفاده از این تکنولوژی پیش قدم بوده اند. از دیگر نمونه هایی که از Dolby Atmos پشتیبانی می کنند ، کنسول بازی ایکس باکس وان است . بدین ترتیب شما می توانید ویدئو ها و یا بازی ها را با صدای بی نظیری تجربه کنید.



Dolby Atmos روی گوشی های موبایل

Dolby Atmos برای سازگار بودن با دستگاه های مختلفی که شما به آنها گوش می دهید طراحی شده است. شما می توانید با استفاده از موبایل، تبلت و یا از طریق هدفون صدای همه جانبه را تجربه کنید. این فناوری به هدفون شما اجازه می دهد تا یک نسخه متقاعد کننده از صدای 3D یا سه بعدی را برای شما پخش کند.

به گفته توسعه دهنده Dolby، تولیدکنندگان می توانند این فناوری را در نرم افزار و همینطور سخت افزار تعبیه کنند. که این یعنی دستگاه شما لزوما نیازی به داشتن سخت افزار ویژه ای برای استفاده از تکنولوژی صدا ندارد. همین طور اینکه شاهد ضبط برنامه های مختلف صوتی با این تکنولوژی هستیم.
در ادامه میتوان ضبط آلبوم WE توسط Arcade Fire را یادآور شد که اتفاقا برنده جایزه جرمی هم شد. در این آلبوم صدای سازهای مختلفی که توسط اعضای گروه نواخته میشود به طور مجزا به گوش میرسد. بدیهی است که جذابیت شنیدن این موسیقی چندین برابر میشود.



بیشتر بخوانید : نحوه اتصال به تلویزیون های سامسونگ با Tap View



چگونه می توان از Dolby Atmos در منزل استفاده کرد؟

پشتیبانی از تکنولوژی Dolby Atmos در سیستم های خانگی با صرف هزینه های جانبی میسر میشود. برای بهره بردن از قابلیت های این تکنولوژی،به تجهیزات زیر نیاز دارید.
– گیرنده صوتی تصویری (AV)
– تعدادی بلندگوی فراگیر یا Surround
– پخش کننده Blu-ray

توجه کنید گیرنده صوتی شما باید از این فناوری پشتیبانی کند. نکته دیگر اینکه برای تهیه بلندگو باید به متراژ فضایی که دارید حتما دقت کنید و با توجه به فضایی که در اختیار دارید اقدام به خرید بلندگو کنید. Dolby Atmos قابلیت اتصال به بلندگوهای عادی را نیز دارد. بنابراین لازم نیست برای بلندگو هزینه آنچنانی صرف کنید.
با توجه به امکانات این فناوری از جمله Dolby Atmos 3D، میتوان تعدادی از بلند گوها در سقف نصب کرد. برای اینکه صدا عمق پیدا کند می توان این ایده را بکار برد. همچنین میتوان از اسپیکرهایی که صدا را به سمت بالا هدایت می کنند، بهره برد.

در اخر هم به بلوری پلیر یا سایر سیستم های پخش سازگار با این فناوری احتیاج دارید. همه بلوری های موجود در بازار به طور پیش فرض از این فناوری پشتیبانی می کنند. پخش کننده Blu-ray پیشتر بصورت جداگانه در بازار عرضه میشد. این روزها در صورتی که تلویزیون شما به این فناوری مجهز نباشد، باید آن را در میان لیست سینمای خانگی Blu-ray جستجو کنید .

تجربه سینمایی از فیلم و بازی با فناوری دالبی اتموس


قابلیت ارتقای فناوری Dolby Atmos

در صورتی که بجای کیفیت صدا روی جلوه صدا حساس هستید می توانید آن را ارتقا دهید. اما اگر به دنبال بهبود کیفیت صدا هستید، نیازی به ارتقا نیست. چرا که کیفیت صدا در ورژن های مختلف ثابت است. با این حال، با ارتقا Dolby Atmos، می توانید به صدای بهبود یافته خاص گوش دهید .



سوالات متدوال

Dolby Atmos یک صدای فراگیر و واقعی را برای سینمای خانگی یا تلویزیون شما فراهم می کند. به علاوه در ضبط فیلم ها و آلبوم های موسیقی صدایی خارق العاده را ایجاد می کند. این فناوری در سینما نیز بکار رفته و صدای همه جانبه از همه زوایای مختلف را ایجاد می کند. بنابراین می توان گفت یک صدای فوق العاده را نسبت سیستم صوتی معمولی بوجود می آورد.

برای Dolby Atmos حداقل یک سیستم 5.1.2 کاناله مورد نیاز است .این به معنی که 5 بلندگو اطراف اتاق، یک ساب ووفر و دو بلندگونه بلند است. البته دالبی اتموس مجهز به سیستم 7.1 نیز می باشد. که در این صورت می توانید دو عدد از اسپیکرها را در سقف تعبیه کنید .

Dolby Atmos با هر هدفونی سازگار است. اگرچه این فناوری مجموعه ای از هدفون های پیشنهادی با قابلیت Atmos دارد. اما همچنان می توانید با کمک برنامه Dolby Access آن را روی هر هدفونی که در حال حاضر دارید استفاده کنید.

فناوری Dolby Atmos در تلویزیون های مختلفی بکار رفته است. تلویزیون های ال جی، سونی و … به این تکنولوژی مجهز هستند. تلویزیون های سامسونگ نیز از سال 2022 در حال مجهز شدن به این تکنولوژی هستند.



سخن آخر:

Dolby Atmos فناوری منحصر به فردی برای تنظیم سیستم صوتی شما است. این تکنولوژی یک فرمت صوتی همه جانبه است که می تواند صدای فراگیری از همه جهات تولید کند. بسیاری از نمایش ها و فیلم ها به این ویژگی متکی هستند. بدین ترتیب شما می توانید با وجود این تکنولوژی به گونه ای کاملا متفاوت به تماشای آن ها بنشینید.
تکنولوژی Dolby Atmos از سیستم های معمولی نیز پشتیبانی می کند. به طور کلی با این فناوری می توانید تجربه شنیداری شگفت انگیزی از انواع محتوایی که با آن سازگار شده اند، داشته باشید .

پست های مشابه

کانال تلگرام دی‌جی‌بانه
کانال تلگرام دی‌جی‌بانه

به اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *