تلویزیون ال ای دی LED

تلویزیون ال ای دی LED

تلویزیون ال ای دی نسلی از تلویزیون ها هستند که امروزه در بیشتر خانه ها دیده می شوند و بیشتر قدرت خرید مردم هم حول این تلویزیون ها می چرخد. نگاهی به انواع مختلف این تلویزیون ها می اندازیم . در وبسایت دی جی بانه امکان خرید تلویزیون ال جی برای شما دوستان فراهم شده است. انواع گوناگون تلویزیون های LED
  • Full HD یا Full array فاقد تاریکی موضعی (بدون داشتن local dimming)
این پنل در تعداد بسیار اندکی از تلویزیون های LED دیده می شود ولی مفهوم آن برای بسیاری از افراد آشنا است، این دست از تلویزیون ها شبیه تلویزیون های LCD هستند با این تفاوت که به جای اینکه نور پس زمینه توسط LED ایجاد شود توسط CCFL این کار صورت می گیرد. در این نوع LED ها در تمامی بخش های پشت پنل LCD چیده شده است. خرید تلویزیون از نظر کیفیت این نوع تلویزیون ها با تلویزیون های استاندارد LCD تغییر بارزی ندارند.
  • Edge LED یا Edge-lit فاقد تاریکی موضعی (بدون داشتن local dimming)
این مدل از تلویزیون ها اکثریت تلویزیون های امروزی LED را تشکیل می دهد و این کمپانی سامسونگ بود که در سال 2009 اولین مدل از این تلویزیون ها را به بازار معرفی کرد و از ویژگی های بارز و اصلی آن باریک بودن آن است (ضخامتی کمتر از یک اینچ دارند). وزن آن ها نیز بسیار کم و بر روی دیوار به راحتی نصب می شوند. برخلاف نمونه ی قبلی در این مدل از تلویزیون ها تمام LED ها در لبه های پنل قرار داشته و در تمامی بخش های پشتی قرار نگرفته اند اما LED ها این توانایی را دارند نور را به مرکز و سطوح دیگر از صفحه تابانده و اسم این کار Light Guide یا هدایت نوری نامیده می شود. از نظر کیفیت تصویر برتری نسبتا زیادی نسبت به LCD های معمولی ندارند و حتی در برخی از این مدل ها مشکلاتی مانند عدم تابش یکسان به نقاط گوناگون صفحه دیده می شود تا در نتیجه روشنایی تصویر در لبه ها بیشتر و در مرکز صفحه کمتر باشد.
  • Full HD یا Full array دارای تاریکی موضعی (با داشتن local dimming)
خرید تلویزیون سونی بهترین مدل تلویزیون ال ای دی همین مدل است و بهترین انتخاب هم می تواند محسوب شود. LED ها در تمام سطح پشتی پنل قرار گرفته اما شدت روشنایی یا تاریکی هر نقطه از صفحه به صورت جداگانه توسط هر کدام از LED ها قابل کنترل می باشد. از نظر کیفیت سطح رنگ مشکی بسیار بالاتر و بهتر است و تصاویر با کیفیت بهتری نسبت به LCD ها نمایش داده می شوند. اما در برخی موارد روشنایی نور LEDها پخش و یا بیشتر از مقدار لازم تابیده می شوند و در نتیجه بر نقاط کناری تاثیر منفی می گذارد و برخی نقاط مشکی را خاکستری تیره نمایش می دهد البته شدت این مشکل در مدل های مختلف کم و زیاد است و در بسیاری از مدل های امروزی آن قدر است که حتی به چشم نمی آید.
  • Edge LED یا Edge-lit با تاریکی موضعی (با داشتن local dimming)
این مدل از تلویزیون ال ای دی در سال 2010 به بازار عرضه شدند و کمپانی های سامسونگ، ال جی و سونی در تلویزیون های خود از این پنل استفاده می کنند. تفکر پشت این ایده این است که در این تلویزیون ها امکان خاموش کردن بعضی از قسمت های صفحه به صورت جداگانه وجود دارد البته باید گفت بدون استقاده از LED در پشت آن منطقه ها چون در Edge-lit یا Edge-LED ال ای دی ها فقط در لبه های پنل قرار دارند. از نظر کیفیت تصویر مشکل یکسان نبودن روشنایی و شدت نور در سرتاسر پنل در این نوع از Edge-LED ها نیز وجود دارد و لبه های تلویزیون روشن تر از وسط صفحه است و کیفیت تصویر نیز به خوبی Full-LED با تاریکی موضعی نیست. مشکل عدم یکنواختی نور در این مدل کاهش بارزی داشته به هیچ وجه قابل تشخیص نمی باشد.

پست های مشابه

کانال تلگرام دی‌جی‌بانه
کانال تلگرام دی‌جی‌بانه

به اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *