کالر ولوم چیست و چه اهمیتی دارد؟

کالر ولوم چیست و چه اهمیتی دارد؟

تلویزیون های QLED سامسونگ به سبب قابلیت تولید 100 درصدی کالر ولوم اخیرا گواهینامه هایی را از انجمن بین المللی آزمایش (VDE) اخذ کرد و کالر ولوم یا حجم رنگ به یک معیار برای تشخیص دقت رنگ تبدیل می شود. یکی از مواردی که باید هنگام خرید تلویزیون به آن دقت کنید همین مورد است. به عنوان یک معیار سه بعدی که نشان دهنده ظرفیت بازتولید رنگ صفحه نمایش در تمام سطوح روشنایی آن است، ولوم کالر نیز استانداردی است که اطمینان می دهد محتوا طوری نمایش داده می شود که مطلوب تولیدکننده است. اما چه چیزی آن را از سایر استاندارد های رنگ متمایز می کند؟ بیایید به این نوع سنجش و اندازه گیری نگاه دقیق تری داشته باشیم.

از SDR تا HDR: اندازه گیری دقیق رنگ ها


کالر ولوم چیست و چرا تا این اندازه برای تلویزیون ها اهمیت دارد؟
در HDR رنگ های سیاه و سفید واقعی تر جلوه می کنند.
بیشتر استانداردهای رنگ تلویزیون که در دوران تلویزیون های CRT مطرح شد، قدیمی شده اند. در نتیجه نمایشگر ها نمی توانستند با توجه به این استانداردها بازتولید شوند و ویدیو ها و عکس ها را نشان دهند. با اولین تلویزیون تجاری HDR در سال 2008 که سامسونگ آن را به بازار عرضه کرد در نمایشگرهای جدیدتر محدوده سطح روشنایی افزایش یافت و این امر سبب شد رنگ های سیاه و رنگ های سفید واقعی تر جلوه کند. طیف رنگ ها نیز گسترده شد و در نتیجه عکس ها واقعی تر و زنده تر دیده می شوند. ما این محدوده را گستره دینامیکی وسیع تر HDR (اچ دی آر) و محدوده ی قبلی را گستره دینامیکی استانداردSDR (اس دی آر) می نامیم.
تا به امروز، اکثر تولید کنندگان و کالیبراسیون ها طیف رنگی را که نمایشگر می تواند با توجه به محدوده رنگی تولید کند را مشخص و اندازه گیری کرده اند. خصوصا، صنعت فیلم آمریکایی برای نمایش فیلم دیجیتال از محدوده رنگ DCI-P3 استفاده می کند.
در عصر SDR، نشان دادن طیف رنگ صفحه نمایش در یک فضای رنگی دو بعدی رضایت بخش بود، و صفحه نمایش های کالیبراسیون نیز رفتار مشابهی داشتند. اوج روشنایی 100 نیت بود و به طور کلی رنگ ها در یک صفحه نمایش اشباع شده بودند و عموما 75 درصد از روشنایی صفحه نمایش در اوج قرار دارد.
اما در عصر HDR، این بحث ها متفاوت است؛ برای مثال اوج روشنایی 5 تا 10 برابر بالاتر است و در مورد تلویزیون QLED سامسونگ 15 تا 20 برابر بالاتر است. بنابرین تفاوت سطوح روشنایی در تلویزیون ها تاثیر بسیار زیادی در چگونگی نمایش رنگ ها دارد. از این رو رنگ ها می توانند بر خلاف انتظار به صورت های متفاوتی نمایش داده شوند و گاهی اوقات به صورت رنگ پریده دیده می شوند.
کالر ولوم چیست و چرا تا این اندازه برای تلویزیون ها اهمیت دارد؟
با توجه به سطح روشنایی، حتی محتوا های یکسان در صفحه های نمایش متعدد، متفاوت دیده می شوند.
بنابراین فضا های دو بعدی برای نمایش طیف رنگ در SDR کافی بود. ولی در عصر HDR بحث ها متفاوت تر شد، تا جایی که سطوح روشنایی تفاوت های عمده ای پیدا کرد. بدین سبب داشتن یک معیار جدید برای ارزیابی نحوه نمایش و پخش محتوا نیاز شد، تا تولیدکنندگان محتوا چگونگی نمایش محتوای تولید شده خود را بسنجند.

اهمیت کالر ولوم چیست؟


کالر ولوم چیست
برخلاف تعریف رنگ دو بعدی مرسوم نمودار رنگ CIE 1931 (سمت چپ)، حجم رنگ سه بعدی روشنایی را نیز تعریف میکند (سمت راست) و در نتیجه ظرفیت و طیف رنگ های پردازشی صفحه نمایش بیشتر خواهد شد.
برای همسان سازی تفاوت های موجود در صفحه نمایش، حجم رنگ دو بعدی به سه بعدی ارتقا یافت. اندازه گیری سه بعدی نشان می دهد که صفحه نمایش چگونه محدوده روشنایی رنگ ها را باز تولید می کند.
به عبارتی ساده تر، هر چه حجم رنگ بالاتر باشد، صفحه نمایش بهتر می تواند طیف گسترده ای از رنگ های را زنده و دقیق را نشان دهد. تلویزیون سامسونگ QLED با معیاری 100 درصدی حجم رنگ را نشان می دهد که تمام رنگ های فضای رنگی DCI-P3 بدون در نظر گرفتن سطوح مختلف، روشنایی را به نمایش می گذارد و اطمینان می دهد که می توان تصاویر HDR را آنگونه مشاهده کرد که تولید کننده محتوا انتظار دارد.
کالر ولوم چیست
حجم رنگ 100 درصدی در تلویزیون های QLED رنگ ها را واقعی و زنده نشان می دهد.
با کنار هم گذاشتن ویژگی هایی مثل کنتراست و اوج روشنایی بالا، همچنین قابلیت نمایش گستره ی وسیعی از رنگ ها در سطوح بالای روشنایی که HDR را به مصرف کنندگان یا خریداران تلویزیون معرفی می کند، بدون شک معیار مهم کالر ولوم یا حجم رنگ نیز در صنعت تلویزیون و صفحه نمایش مورد توجه عده ی زیادی قرار می گبرد. پیشنهاد دی جی بانه این است که اگر قصد خرید تلویزیون را دارید حتما سری به تلویزیون کیو ال ای دی در فروشگاه دی جی بانه بزنید. بی شک میتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. آینده ی تلویزیون ها همین نقطه است و آن هم ولوم کالر است.

پست های مشابه

کانال تلگرام دی‌جی‌بانه
کانال تلگرام دی‌جی‌بانه

به اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *